Nowa Mobilność Przyszłości: Transport Elektryczny

Elektromobilność Kształtuje Gospodarkę Przyszłości

Tegoroczny Kongres Nowej Mobilności udowodnił, że nie mówimy już tylko o transporcie – to prawdziwa rewolucja gospodarcza. Ponad 500 ekspertów z 40 krajów pokazało, jak bardzo kompleksowe jest to zjawisko. I szczerze? Czasami trudno nadążyć za tempem zmian.

Aleksander Rajch z Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności trafnie zauważył, że branże związane z odnawialnym transportem dodadzą aż 5 procent wartości PKB do 2035 roku. To nie są już marzenia futurystów – to konkretne liczby i prognozy.

Aktualnie w Polsce mamy już około 103 tysięcy samochodów w pełni elektrycznych i 100 tysięcy hybryd plug-in. Może brzmi to skromnie, ale… pamiętajmy, gdzie byliśmy jeszcze pięć lat temu!

Branże związane z odnawialnym transportem dodadzą 5 proc. wartości PKB w 2035 roku – prognozuje Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności

Infrastruktura Ładowania Wymaga Przyspieszenia

Ponad 11 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce to… no cóż, początek drogi. Beatriz Jordi z Komisji Europejskiej przypomniała bolesną prawdę: w całej Europie jest milion takich punktów. Różnica robi wrażenie, prawda?

Struktura polskiej infrastruktury ładowania:

  • 34% to szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC)
  • 66% stanowią wolne punkty prądu przemiennego (AC) do 22 kW
  • Rozwój wymaga znacznego przyspieszenia
  • Potrzebne są inwestycje w punkty przyłączeniowe

Ciekawie brzmi też technologia V2G – dwukierunkowy przepływ energii między samochodami a siecią. Samochody elektryczne jako mobilne magazyny energii? Brzmi jak science fiction, ale już dziś to możliwe. Wyobraźcie sobie: wasz samochód nie tylko czerpie energię, ale też może ją oddawać do sieci w czasie szczytowego zapotrzebowania.

Regulacje Europejskie Przyspieszą Zmiany

Euro 7 wchodzi w życie 1 lipca 2030 roku i… będzie to prawdziwy game-changer. Nawet Toyota – mistrz hybryd – przyznaje, że same hybrydy już nie wystarczą do spełnienia nowych norm emisji. Robert Mularczyk z Toyota CE był szczery: muszą przygotować więcej modeli elektrycznych.

Toyota zaprezentowała na kongresie cztery elektryczne SUV-y: bZ4X, bZ4X Touring, C-HR+ oraz Urban Cruiser. To marka, która w Polsce sprzedała ponad 300 tysięcy aut w ciągu trzech lat – z czego 90% to hybrydy. Jeśli oni przechodzą na elektryki…

Nowa ścieżka tematyczna Driving Sustainable Aviation pokazała, że dekarbonizacja dotyczy też lotnictwa. Mateusz Dziudziel z LOT wyjaśnił problem technologicznego sufitu – obecne rozwiązania osiągnęły już maksimum efektywności. Potrzebne są przełomowe innowacje w silnikach lotniczych.

Miasta Jako Laboratoria Innowacji

Carlo Ratti z MIT ma rację mówiąc o miastach średniej wielkości jako poligonach doświadczalnych. Katowice, które gościły kongres, to doskonały przykład. Nie chodzi o ślepe stosowanie wytycznych z Brukseli, ale o lokalne eksperymenty.

Sektor finansowy też się dostosowuje. Richard Campion z Visa opowiadał o kartach Fleet 2.0, które obsługują zarówno tankowanie, jak i ładowanie elektryczne. Ale jego wizja idzie dalej – dane uwierzytelniające płatności bezpośrednio w pojeździe. Brzmi futurystycznie, ale… czy na pewno?

Globalne zapotrzebowanie na baterie może wzrosnąć trzykrotnie do 2030 roku, osiągając 3 TWh. Europa Środkowo-Wschodnia, produkująca jedną trzecią wszystkich pojazdów w UE, wciąż ma niewielki udział w produkcji ogniw. To może oznaczać większą zależność od Chin – problem, nad którym warto się zastanowić.

Kongres zgromadził ponad siedem tysięcy uczestników, 200 wystawców na 12 tysiącach metrów kwadratowych. To pokazuje skalę zainteresowania tematem. Nowa mobilność to nie tylko transport – to całkowita zmiana sposobu myślenia o energii, miastach i gospodarce.

Źródło: Pap.pl

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny. Wymagane jest wypełnienie wszystkich poniższych pól.